Program wychowawczy
Podstawowym założeniem systemu wychowawczego Zespołu Szkół w Czeszowie jest wszechstronny rozwój intelektualny, emocjonalny i fizyczny ucznia. W związku z tym w działaniu wychowawczym zmierzać należy do osiągania następujących celów:
1. do wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia, uwzględniając jego predyspozycje psychiczne, emocjonalne, intelektualne, środowisko rodzinne i kulturowe oraz możliwości;
2. do przyswajania przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyk;
3. do zdobycia przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
4. do kształtowania u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Program uwzględnia cztery podstawowe cele:
1. rozwój intelektualny ucznia,
2. rozwój emocjonalny ucznia,
3. rozwój społeczny ucznia,
4. rozwój zdrowotny ucznia.
l. Celem rozwoju intelektualnego jest:
- uczenia wychowanka wartości wynikających poszukiwania prawdy w szerokim rozumieniu tego pojęcia;
- kształtowanie w uczniach postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu;
- nauka poszukiwania metod i rozwiązań , które pomogą w przezwyciężaniu własnych trudności i ograniczeń;
- nabywanie umiejętności i przyswajania wiedzy i samodzielnego zdobywania informacji oraz wykorzystywania jej w życiu codziennym;
- nabywanie umiejętności swobodnego wypowiadania się;
- rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów;
- wspieranie uczniów zdolnych;
- wspieranie uczniów mających specyficzne trudności w nauce;
Formy realizacji:
• diagnozowanie środowiska szkolnego;
• uważna obserwacja uczniów pod kątem poziomu rozwoju poszczególnych funkcji psychicznych;
• organizowanie konkursów przedmiotowych i artystycznych;
• indywidualne wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości;
• stymulowanie i wspieranie aktywności uczniów poprzez prezentację i promocję własnych osiągnięć wychowanków;
• stosowanie aktywizujących metod wychowawczych i edukacyjnych na
lekcjach przedmiotowych; « prowadzenie zajęć dotyczących autoprezentacji;
• współpraca z instytucjami mającymi na celu wspieranie i promowanie uczniów;
2. Rozwój emocjonalni! ucznia:
• pomoc w samopoznawaniu się;
• kształtowanie umiejętności prawidłowego odczytywania swoich stanów psychicznych;
• kształtowanie umiejętności reagowania na różne sytuacje;
• wpajanie empatii, uwrażliwienie na krzywdę ludzką;
• wdrażanie postaw asertywnych przy jednoczesnym poszanowaniu dla drugiego człowieka;
• poznawanie przyczyn sytuacji stresowych oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem;
• kształtowanie umiejętności akceptacji siebie i innych;
• kształtowanie umiejętności pracy samodzielnej oraz grupowej;
Formy realizacji:
• indywidualna praca i opieka nad dziećmi pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych;
• indywidualna praca i opieka nad dziećmi wymagającymi
indywidualnego traktowania ze względu na deficyty emocjonalne i intelektualne;
• wdrażanie programów rozwijających umiejętności interpersonalne;
• diagnoza sytuacji w szkole poprzez przeprowadzenie ankiet wśród uczniów i nauczycieli;
• wdrażanie programów dla uczniów klas przełomowych („O”, klasa „I”, „IV, I gimnazjum);
• emocjonalne wsparcie ze strony wychowawcy i pedagoga szkolnego jak również nauczycieli uczniów drugorocznych;
• emocjonalne wsparcie ze strony wychowawcy i pedagoga szkolnego jak również nauczycieli- uczniów nowych;
• stała współpraca z instytucjami mającymi na celu wspieranie szkoły oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dotyczących dzieci i młodzieży;
• obnażanie mechanizmów działających destrukcyjnie na psychikę dzieci i młodzieży (profilaktyka pierwszorzędowa dotycząca uzależnień nie tylko od środków psychoaktywnych);
3. Rozwój społeczny:
• kształtowanie umiejętności z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
• rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i nabywanie umiejętności prowadzenia negocjacji w grupie rówieśniczej;
• integracja wewnątrz klasowa oraz wewnątrz szkolna uczniów;
• wpajanie postaw altruistycznych oraz budowanie świadomości współodpowiedzialności za kolegę i koleżankę oraz współodpowiedzialności grupowej;
• uświadamianie zagrożeń płynących z nietolerancji oraz braku szacunku dla drugiego człowieka;
• nabywanie umiejętności rozpoznawania wspólnych i rozbieżnych interesów grupy oraz osiągania założonych celów poprzez osiąganie kompromisu;
Formy realizacji:
• rozwój grupy poprzez współdziałanie oraz współodpowiedzialność za powierzone zadania;
• zwiększenie poczucia odpowiedzialności za grupę tworząc sytuacje, w których uczeń staje się liderem zespołu, przywódcą, inicjatorem, koordynatorem;
• organizowanie wycieczek, wspólnych wyjść, imprez;
• określanie charakteru zespołu poprzez określenie wspólnych
zainteresowań grupy i rozwijanie ich (np. udział w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy, festynie szkolnym, w aktualnych akcjach szkoły oraz w programach mających na celu rozwijanie własnych zainteresowań oraz pomoc na rzecz drugiego człowieka);
• monitoring sytuacji klasy przez wychowawcę i nauczycieli oraz informowanie pedagoga szkolnego o niepokojących sygnałach;
• prowadzenie zajęć tematycznych przez pedagoga szkolnego również, gdy nie występują sytuacje zagrożenia;
• wprowadzenie samooceniania się uczniów w formie anonimowej ankiety mającej wpływ na ocenę z zachowania, konsultacje wyników z wychowawcami klas;
• aktywne metody pracy z grupą (psychodrama, burza mózgów i inne, które mają na celu nie tylko aktywizować grupę, ale również wspierać w nabywaniu umiejętności pozwalających na samorozwój jednostek i grupy;
stwarzanie sytuacji mających na celu wprowadzenie poczucia odpowiedzialności materialnej grupy (sprzątanie klasy, naprawa zniszczonych sprzętów).
Funkcjonowanie w społeczeństwie.
• Kształtowanie w uczniach postaw, które sprzyjać będą ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i ułatwią funkcjonowanie w środowisku -uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze;
• Poznawanie tradycji narodowych rodzinnych oraz społecznych obyczajów;
• Zapoznanie uczniów z wartościami narodowymi, takimi jak godło i hymn państwowy;
• Zapoznanie z Konstytucją RP, Powszechną Deklaracją Praw Człowieka;
• Zapoznanie z elementami polskiego dziedzictwa z uwzględnieniem roli regionu, zamieszkiwanego przez uczniów;
• Aktywizacja uczniów do uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej;
• Organizowanie wycieczek, rajdów po okolicy mające na celu zapoznanie z regionem i lokalną kulturą a także opieka nad miejscami pamięci narodowej;
• Zapoznanie uczniów z Ich prawami i obowiązkami;
• Wykształcanie w uczniach szacunku do ludzi starszych, poszanowania ich godności;
• Wychowanie prorodzinne w domu i szkole;
Formy realizacji
• Wprowadzenie elementów wychowania regionalnego na lekcjach języka polskiego, historii, WOS, geografii, plastyki, godzinach wychowawczych;
• Organizacja konkursów o charakterze regionalnym i europejskim;
• Poznawanie historii narodowej poprzez przygotowywanie przez uczniów inscenizacji, różnych form teatralnych, wywiadów itp.;
• Organizowanie uroczystości szkolnych związanych ze świętami narodowymi;
• Organizowanie festynu dla mieszkańców Czeszowa oraz okolicznych miejscowości w celu promocji szkoły i panujących w niej wartości;
• Organizowanie szkolnych wyborów samorządowych;
Uczestnictwo w kulturze
« Zapoznanie uczniów z wartościami kultury ( szeroko pojętej);
• Zapoznanie Ich z dorobkiem kulturowym narodu i społeczności lokalnej;
• Propagowanie kultury w szerokim i wąskim jej znaczeniu ( poznanie pojęcia i obszarów kultury);
• Pomoc w przejściu od doświadczeń osobistych do oceny zjawisk kulturowych;
Formy realizacji
• Wycieczki do muzeów i galerii sztuki;
• Spotkania z pisarzami i publicystami;
• Omawianie problematyki związanej z odbiorem przekazów medialnych;
• Podtrzymywanie klasowych i szkolnych tradycji takich jak: prowadzenie kroniki szkolnej i klasowych, organizowanie przez uczniów imprez kulturalnych;
• Zapoznanie się z funkcjonowaniem pojęcia kultury w ujęciu globalnym;
• Podtrzymywanie elementów tradycji rodzinnych;
Życie w rodzinie
» Kształtowanie umiejętności obserwacji i oceny zjawisk interpersonalnych we własnej rodzinie;
• Nabywanie umiejętności dokonywania właściwej oceny związków między ludźmi ( miłość, przyjaźń, związki uczuciowe);
• Kształtowanie umiejętności brania odpowiedzialności za podejmowane decyzje i za drugą osobę;
• Przybliżanie zagadnień związanych z życiem płciowym człowieka;
• Pomoc w umacnianiu więzi pomiędzy dziećmi i rodzicami, rodzeństwem i rodziną;
• Zapoznanie ze sztuką komunikacji wewnątrzrodzinnej.
Formy realizacji
• Pogadanki podczas lekcji wychowawczych;
• Zajęcia prowadzone przez pedagoga szkolnego;
• Spotkania z pielęgniarką środowiskową i lekarzem;
• Spotkania z psychologiem;
• Pogadanki na temat różnych metod rozwiązywania konfliktów pomiędzy dziećmi a rodzicami a także pomiędzy rodzeństwem;
• Zajęcia profilaktyczne mające na celu przybliżenie związków interpersonalnych i wartości życia rodzinnego, jak również zagrożeń, z którymi ma do czynienia rodzina jako podstawowa komórka społeczna.
4.Rozwój zdrowotny
« Aktywne i efektywne sposoby spędzania czasu wolnego po zajęciach szkolnych;
• Organizowanie szkolnych imprez sportowych;
• Wycieczki krajoznawcze ( piesze i rowerowe);
• Uodparnianie organizmu przez zdrowy i sportowy tryb życia uczniów
( pedagogizacja rodziców);
» Działalność szkolnej organizacji ZHP ( propagowanie zdrowego trybu
życia wolnego od nałogów);
• Organizowanie Dnia Sprzątania Świata i Dnia Ziemi;
• Edukacja proekologiczna ( gazetka ekologiczna, organizowanie akcji o tematyce prozdrowotnej w porozumieniu z samorządem lokalnym);
• Pogawędki na temat metod spędzania czasu wolnego ( zajęcia z pedagogiem szkolnym);
• Zdrowie psychiczne podstawą działań;
• Dbanie o zieleń wokół szkoły i w budynku ( klasy i korytarze);
• Racjonalny rozkład zajęć w ciągu dnia;
• Przedstawianie zdrowych sposobów odżywiania;
• Kultura spożywania posiłków;
• Preferowanie zdrowej żywności;
• Dbanie o higienę osobistą ( spotkania z pielęgniarką środowiskową);
5. Zajęcia pozalekcyjne
Koła przedmiotowe;
Koła zainteresowań;
Zabawy okolicznościowe i dyskoteki;
Zawody sportowe – indywidualne i międzyklasowe;
Turnieje wiedzy ogólnej ( na szczeblu szkolnym i międzyszkolnym);
Organizowanie zajęć komputerowych;
Integrowanie zespołu klasowego ( wycieczki, rajdy, ogniska);
6. Wspieranie rodziców w wychowaniu
• Organizowanie spotkań z udziałem rodziców, przedstawicieli Policji, Kościoła, różnych organizacji społecznych;
• Częste kontakty rodziców ze szkołą ( zebrania z rodzicami, spotkania pedagoga szkolnego z rodzicami, spotkania z pracownikami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej);
• Bieżące informowanie rodziców o złym zachowaniu dziecka w szkole;
• Współpraca rodziców z wychowawcami w celu wypracowania wspólnego sposobu postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze;
• Pośredniczenie w kontaktach z Poradnią Psychologiczno-pedagogiczną- pomoc rodzicom i dzieciom wykazującym nieprzystosowanie społeczne ( agresja, zachowania ryzykowne, uzależnienie, przestępczość);
» Udostępnianie rodzicom literatury pomocniczej z zakresu wychowania dzieci;
• Odwiedzanie przez wychowawcę i pedagoga szkolnego rodzin patologicznych w celu indywidualnego rozwiązania problemów wychowawczych;
• Pomoc rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej
( współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej ); « Uświadamianie rodziców w skutkach bezstresowego wychowania;
• Uświadamianie rodzicom zagrożeń, z jakimi mają do czynienia dzieci w wieku szkolnym;
7. Współpraca z instytucjami społecznymi.
• Współpraca z :
> Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Zawoni,
> Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w
Zawoni,
> Powiatową Komendą Policji w Trzebnicy ( dzielnicowy, kierownik
dzielnicowych, specjalista ds. prewencji i nieletnich),
> Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Trzebnicy,
> Profilaktykami,
> Organizacją Kościelną w Czeszowie,
> Sądem Rejonowym w Trzebnicy,
> I innymi w razie pojawienia się takiej potrzeby.
8. Kary za zniszczenia na terenie szkoły
» Wcześniejsze informowanie rodziców o grożących konsekwencjach spowodowanych zniszczeniami w szkole;
• Poruszanie problemu zniszczeń na forum klasy i zebrania klasowego,
• Naprawa zniszczeń przez rodziców lub ucznia;
• Odkupienie zniszczonego sprzętu;
• Udzielenie nagany przez wychowawcę lub dyrektora ( w tym także na apelu szkolnym);
• Informowanie rodziców o zniszczeniach dokonanych przez ucznia;
• W szczególnych przypadkach zwrócenie się o pomoc do Policji;
• Wykonywanie dodatkowych prac po zajęciach lekcyjnych – uczniowie proponują rodzaj pracy, którą chcą wykonać na rzecz szkoły;
• Odpowiedzialność finansowa za dokonane zniszczenia ( w porozumieniu z rodzicami);
• Zakaz udziału w wycieczkach, dyskotekach, wyjazdach do kina itp.;
• Uświadomienie wszystkim uczniom, finansowych konsekwencji zniszczeń ( np. gorsze wyposażenie klas i pracowni).
9. Nagradzanie uczniów
Za udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych;
Za udział w imprezach szkolnych, pozaszkolnych i środowiskowych;
Za bardzo dobre wyniki w nauce i wzorowe zachowanie;
Za zaangażowanie w prace na rzecz szkoły;
Za właściwa postawę, konkretną pomoc w środowisku pozaszkolnym;
Za dobre uczynki na rzecz innych osób nie będących uczniami i pracownikami szkoły ( np. pomoc osobom starszym lub chorym, udział w szkolnym wolontariacie na rzecz osób niepełnosprawnych).
Podsumowanie
Współczesne zagrożenia, w szkole – przeciwdziałanie.
Palenie papierosów, picie alkoholu, przyjmowanie narkotyków-pogadanki na lekcjach wychowawczych, filmy profilaktyczne, spotkania z pracownikami służby zdrowia, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Dewastacja mienia- pokrywanie strat przez uczniów ( w formie
pieniężnej lub naprawy), uświadamianie uczniów, że niszcząc wspólne mienie wyrządza się szkodę nie tylko sobie ale i innym;
Kradzieże- reakcje na najdrobniejsze kradzieże i uświadamianie
skutków takiego postępowania;
Agresja słowna ( wulgaryzmy, przezwiska) i czynna ( bójki, zaczepki, awantury) – rozmowy indywidualne, pogadanki grupowe, rozmowa z wychowawcą,
pedagogiem szkolnym i Policją;
Patologia w domach rodzinnych – interwencja dyrekcji, pedagoga szkolnego, wychowawców, wywiady;
Niebezpieczne przedmioty i zabawki- odbieranie, rozmowy z dziećmi i rodzicami;
Obojętność na krzywdę ludzką- pomoc koleżeńska, pomoc rodziców, pomoc finansowa;
Postawy zachowawcze – nagradzanie postaw altruistycznych;
Obojętność w życiu codziennym- zachęcanie do przyjęcia postawy otwartej, reagującej na wydarzenia z życia.
Poprawa bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza nią- stworzenie Szkolnego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Uczniów.
Program przyjęty przez Radę Pedagogiczną w dniu 13.09.2012 rok.
Dyrektor Zespołu Szkół
ElżbietaKędra
Najnowsze komentarze