Program wychowawczy

         Podstawowym założeniem systemu wychowawczego Zespołu Szkół w Czeszowie jest wszechstronny rozwój intelektualny, emocjonalny i fizyczny ucznia. W związku z tym w działaniu wychowawczym zmierzać należy do osiągania następujących celów:

1. do wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia, uwzględniając jego predyspozycje psychiczne, emocjonalne, intelektualne, środowisko rodzinne i kulturowe oraz możliwości;

2. do przyswajania przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyk;

3. do zdobycia przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;

4. do kształtowania u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.

Program uwzględnia cztery podstawowe cele:

1. rozwój intelektualny ucznia,

2. rozwój emocjonalny ucznia,

3. rozwój społeczny ucznia,

4. rozwój zdrowotny ucznia.

l. Celem rozwoju intelektualnego jest:

- uczenia wychowanka wartości wynikających poszukiwania prawdy w szerokim rozumieniu tego pojęcia;

- kształtowanie w uczniach postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu;

- nauka poszukiwania metod i rozwiązań , które pomogą w przezwyciężaniu własnych trudności i ograniczeń;

- nabywanie umiejętności i przyswajania wiedzy i samodzielnego zdobywania informacji oraz wykorzystywania jej w życiu codziennym;

- nabywanie umiejętności swobodnego wypowiadania się;

- rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów;

- wspieranie uczniów zdolnych;

- wspieranie uczniów mających specyficzne trudności w nauce;

Formy realizacji:

•   diagnozowanie środowiska szkolnego;

•    uważna obserwacja uczniów pod kątem poziomu rozwoju poszczególnych funkcji psychicznych;

•    organizowanie konkursów przedmiotowych i artystycznych;

•    indywidualne wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości;

•    stymulowanie i wspieranie aktywności uczniów poprzez prezentację i promocję własnych osiągnięć wychowanków;

•    stosowanie aktywizujących metod wychowawczych i edukacyjnych na

lekcjach przedmiotowych; «    prowadzenie zajęć dotyczących autoprezentacji;

•   współpraca z instytucjami mającymi na celu wspieranie i promowanie uczniów;

2. Rozwój emocjonalni! ucznia:

•   pomoc w samopoznawaniu się;

•   kształtowanie umiejętności prawidłowego odczytywania swoich stanów psychicznych;

•    kształtowanie umiejętności reagowania na różne sytuacje;

•   wpajanie empatii, uwrażliwienie na krzywdę ludzką;

•   wdrażanie postaw asertywnych przy jednoczesnym poszanowaniu dla drugiego człowieka;

•    poznawanie przyczyn sytuacji stresowych oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem;

•   kształtowanie umiejętności akceptacji siebie i innych;

•    kształtowanie umiejętności pracy samodzielnej oraz grupowej;

Formy realizacji:

•   indywidualna praca i opieka nad dziećmi pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych;

•   indywidualna praca i opieka nad dziećmi wymagającymi

indywidualnego traktowania ze względu na deficyty emocjonalne i intelektualne;

•   wdrażanie programów rozwijających umiejętności interpersonalne;

•   diagnoza sytuacji w szkole poprzez przeprowadzenie ankiet wśród uczniów i nauczycieli;

•   wdrażanie programów dla uczniów klas przełomowych („O”, klasa „I”, „IV, I gimnazjum);

•   emocjonalne wsparcie ze strony wychowawcy i pedagoga szkolnego jak również nauczycieli uczniów drugorocznych;

•   emocjonalne wsparcie ze strony wychowawcy i pedagoga szkolnego jak również nauczycieli- uczniów nowych;

•   stała współpraca z instytucjami mającymi na celu wspieranie szkoły oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dotyczących dzieci i młodzieży;

•   obnażanie mechanizmów działających destrukcyjnie na psychikę dzieci i młodzieży (profilaktyka pierwszorzędowa dotycząca uzależnień nie tylko od środków psychoaktywnych);

3. Rozwój społeczny:

•   kształtowanie umiejętności z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej;

•   rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i nabywanie umiejętności prowadzenia negocjacji w grupie rówieśniczej;

•   integracja wewnątrz klasowa oraz wewnątrz szkolna uczniów;

•   wpajanie postaw altruistycznych oraz budowanie świadomości współodpowiedzialności za kolegę i koleżankę oraz współodpowiedzialności grupowej;

•   uświadamianie zagrożeń płynących z nietolerancji oraz braku szacunku dla drugiego człowieka;

•   nabywanie umiejętności rozpoznawania wspólnych i rozbieżnych interesów grupy oraz osiągania założonych celów poprzez osiąganie kompromisu;

Formy realizacji:

•   rozwój grupy poprzez współdziałanie oraz współodpowiedzialność za powierzone zadania;

•   zwiększenie poczucia odpowiedzialności za grupę tworząc sytuacje, w których uczeń staje się liderem zespołu, przywódcą, inicjatorem, koordynatorem;

•    organizowanie wycieczek, wspólnych wyjść, imprez;

•   określanie charakteru zespołu poprzez określenie wspólnych

zainteresowań grupy i rozwijanie ich (np. udział w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy, festynie szkolnym, w aktualnych akcjach szkoły oraz w programach mających na celu rozwijanie własnych zainteresowań oraz pomoc na rzecz drugiego człowieka);

•   monitoring sytuacji klasy przez wychowawcę i nauczycieli oraz informowanie pedagoga szkolnego o niepokojących sygnałach;

•   prowadzenie zajęć tematycznych przez pedagoga szkolnego również, gdy nie występują sytuacje zagrożenia;

•   wprowadzenie samooceniania się uczniów w formie anonimowej ankiety mającej wpływ na ocenę z zachowania, konsultacje wyników z wychowawcami klas;

•   aktywne metody pracy z grupą (psychodrama, burza mózgów i inne, które mają na celu nie tylko aktywizować grupę, ale również wspierać w nabywaniu umiejętności pozwalających na samorozwój jednostek i grupy;

stwarzanie sytuacji mających na celu wprowadzenie poczucia odpowiedzialności materialnej grupy (sprzątanie klasy, naprawa zniszczonych sprzętów).

Funkcjonowanie w społeczeństwie.

•    Kształtowanie w uczniach postaw, które sprzyjać będą ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i ułatwią funkcjonowanie w środowisku -uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze;

•    Poznawanie tradycji narodowych rodzinnych oraz społecznych obyczajów;

•    Zapoznanie uczniów z wartościami narodowymi, takimi jak godło i hymn państwowy;

•    Zapoznanie z Konstytucją RP, Powszechną Deklaracją Praw Człowieka;

•     Zapoznanie z elementami polskiego dziedzictwa z uwzględnieniem roli regionu, zamieszkiwanego przez uczniów;

•    Aktywizacja uczniów do uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej;

•    Organizowanie wycieczek, rajdów po okolicy mające na celu zapoznanie z regionem i lokalną kulturą a także opieka nad miejscami pamięci narodowej;

•    Zapoznanie uczniów z Ich prawami i obowiązkami;

•    Wykształcanie w uczniach szacunku do ludzi starszych, poszanowania ich godności;

•    Wychowanie prorodzinne w domu i szkole;

Formy realizacji

•   Wprowadzenie elementów wychowania regionalnego na lekcjach języka polskiego, historii, WOS, geografii, plastyki, godzinach wychowawczych;

•   Organizacja konkursów o charakterze regionalnym i europejskim;

•   Poznawanie historii narodowej poprzez przygotowywanie przez uczniów inscenizacji, różnych form teatralnych, wywiadów itp.;

•   Organizowanie    uroczystości    szkolnych    związanych    ze     świętami narodowymi;

•   Organizowanie  festynu  dla  mieszkańców  Czeszowa oraz  okolicznych miejscowości w celu promocji szkoły i panujących w niej wartości;

•    Organizowanie szkolnych wyborów samorządowych;

 

Uczestnictwo w kulturze

«   Zapoznanie uczniów z wartościami kultury ( szeroko pojętej);

•   Zapoznanie Ich z dorobkiem kulturowym narodu i społeczności lokalnej;

•   Propagowanie kultury w szerokim i wąskim jej znaczeniu ( poznanie pojęcia i obszarów kultury);

•   Pomoc   w   przejściu   od   doświadczeń   osobistych   do   oceny   zjawisk kulturowych;

Formy realizacji

•   Wycieczki do muzeów i galerii sztuki;

•   Spotkania z pisarzami i publicystami;

•   Omawianie problematyki związanej z odbiorem przekazów medialnych;

•    Podtrzymywanie klasowych i szkolnych tradycji takich jak: prowadzenie kroniki szkolnej i klasowych, organizowanie przez uczniów imprez kulturalnych;

•   Zapoznanie się z funkcjonowaniem pojęcia kultury w ujęciu globalnym;

•    Podtrzymywanie elementów tradycji rodzinnych;

Życie w rodzinie

»   Kształtowanie umiejętności obserwacji i oceny zjawisk interpersonalnych we własnej rodzinie;

•    Nabywanie umiejętności dokonywania właściwej oceny związków między ludźmi ( miłość, przyjaźń, związki uczuciowe);

•   Kształtowanie umiejętności brania odpowiedzialności za podejmowane decyzje i za drugą osobę;

•   Przybliżanie zagadnień związanych z życiem płciowym człowieka;

•   Pomoc w umacnianiu więzi pomiędzy dziećmi i rodzicami, rodzeństwem i rodziną;

•   Zapoznanie ze sztuką komunikacji wewnątrzrodzinnej.

Formy realizacji

•    Pogadanki podczas lekcji wychowawczych;

•   Zajęcia prowadzone przez pedagoga szkolnego;

•   Spotkania z pielęgniarką środowiskową i lekarzem;

•   Spotkania z psychologiem;

•    Pogadanki na temat różnych metod rozwiązywania konfliktów pomiędzy dziećmi a rodzicami a także pomiędzy rodzeństwem;

•   Zajęcia profilaktyczne mające na celu przybliżenie związków interpersonalnych i wartości życia rodzinnego, jak również zagrożeń, z którymi ma do czynienia rodzina jako podstawowa komórka społeczna.

 

4.Rozwój zdrowotny

«   Aktywne i efektywne sposoby spędzania czasu wolnego po zajęciach szkolnych;

•   Organizowanie szkolnych imprez sportowych;

•   Wycieczki krajoznawcze ( piesze i rowerowe);

•   Uodparnianie organizmu przez zdrowy i sportowy tryb życia uczniów

( pedagogizacja rodziców);

 »    Działalność szkolnej organizacji ZHP ( propagowanie zdrowego trybu

życia wolnego od nałogów);

•    Organizowanie Dnia Sprzątania Świata i Dnia Ziemi;

•   Edukacja proekologiczna ( gazetka ekologiczna, organizowanie akcji o tematyce prozdrowotnej w porozumieniu z samorządem lokalnym);

•    Pogawędki  na temat  metod  spędzania czasu  wolnego  (  zajęcia z pedagogiem szkolnym);

•    Zdrowie psychiczne podstawą działań;

•    Dbanie o zieleń wokół szkoły i w budynku ( klasy i korytarze);

•    Racjonalny rozkład zajęć w ciągu dnia;

•    Przedstawianie zdrowych sposobów odżywiania;

•   Kultura spożywania posiłków;

•    Preferowanie zdrowej żywności;

•   Dbanie o higienę osobistą ( spotkania z pielęgniarką środowiskową);

5. Zajęcia pozalekcyjne

Koła przedmiotowe;

Koła zainteresowań;

Zabawy okolicznościowe i dyskoteki;

Zawody sportowe – indywidualne i międzyklasowe;

Turnieje wiedzy ogólnej ( na szczeblu szkolnym i międzyszkolnym);

Organizowanie zajęć komputerowych;

Integrowanie zespołu klasowego ( wycieczki, rajdy, ogniska);

6.  Wspieranie rodziców w wychowaniu

•   Organizowanie spotkań z udziałem rodziców, przedstawicieli Policji, Kościoła, różnych organizacji społecznych;

•   Częste kontakty rodziców ze szkołą ( zebrania z rodzicami, spotkania pedagoga szkolnego z rodzicami, spotkania z pracownikami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej);

•   Bieżące informowanie rodziców o złym zachowaniu dziecka w szkole;

• Współpraca rodziców z wychowawcami w celu wypracowania wspólnego sposobu postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze;

• Pośredniczenie w kontaktach z Poradnią Psychologiczno-pedagogiczną- pomoc rodzicom i dzieciom wykazującym nieprzystosowanie społeczne ( agresja, zachowania ryzykowne, uzależnienie, przestępczość);

»   Udostępnianie rodzicom literatury pomocniczej z zakresu wychowania dzieci;

•   Odwiedzanie przez wychowawcę i pedagoga szkolnego rodzin patologicznych w celu indywidualnego rozwiązania problemów wychowawczych;

•   Pomoc  rodzinom  znajdującym   się  w  trudnej   sytuacji  materialnej

( współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej ); «   Uświadamianie rodziców w skutkach bezstresowego wychowania;

•  Uświadamianie rodzicom zagrożeń, z jakimi mają do czynienia dzieci w wieku szkolnym;

7.  Współpraca z instytucjami społecznymi.

•   Współpraca z :

>  Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Zawoni,

>  Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w

Zawoni,

>  Powiatową Komendą Policji w Trzebnicy ( dzielnicowy, kierownik

dzielnicowych, specjalista ds. prewencji i nieletnich),

>  Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Trzebnicy,

>  Profilaktykami,

>  Organizacją Kościelną w Czeszowie,

>  Sądem Rejonowym w Trzebnicy,

>  I innymi w razie pojawienia się takiej potrzeby.

8. Kary za zniszczenia na terenie szkoły

» Wcześniejsze informowanie rodziców o grożących konsekwencjach spowodowanych zniszczeniami w szkole;

•   Poruszanie problemu zniszczeń na forum klasy i zebrania klasowego,

•   Naprawa zniszczeń przez rodziców lub ucznia;

•   Odkupienie zniszczonego sprzętu;

•  Udzielenie nagany przez wychowawcę lub dyrektora ( w tym także na apelu szkolnym);

•   Informowanie rodziców o zniszczeniach dokonanych przez ucznia;

•   W szczególnych przypadkach zwrócenie się o pomoc do Policji;

• Wykonywanie dodatkowych prac po zajęciach lekcyjnych – uczniowie proponują rodzaj pracy, którą chcą wykonać na rzecz szkoły;

• Odpowiedzialność finansowa za dokonane zniszczenia ( w porozumieniu z rodzicami);

•  Zakaz udziału w wycieczkach, dyskotekach, wyjazdach do kina itp.;

• Uświadomienie wszystkim uczniom, finansowych konsekwencji zniszczeń ( np. gorsze wyposażenie klas i pracowni).

 

9. Nagradzanie uczniów

Za udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych;

Za udział w imprezach szkolnych, pozaszkolnych i środowiskowych;

Za bardzo dobre wyniki w nauce i wzorowe zachowanie;

Za zaangażowanie w prace na rzecz szkoły;

Za właściwa postawę, konkretną pomoc w środowisku pozaszkolnym;

Za dobre uczynki na rzecz innych osób nie będących uczniami i pracownikami szkoły ( np. pomoc osobom starszym lub chorym, udział w szkolnym wolontariacie na rzecz osób niepełnosprawnych).

Podsumowanie

Współczesne zagrożenia, w szkole – przeciwdziałanie.

 

Palenie    papierosów,    picie    alkoholu,    przyjmowanie    narkotyków-pogadanki    na  lekcjach    wychowawczych,    filmy    profilaktyczne,  spotkania z pracownikami służby zdrowia, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

 

Dewastacja  mienia-   pokrywanie   strat   przez   uczniów   (   w   formie

pieniężnej lub naprawy), uświadamianie uczniów, że niszcząc wspólne mienie wyrządza się szkodę nie tylko sobie ale i innym;

 

Kradzieże-   reakcje   na   najdrobniejsze   kradzieże   i   uświadamianie

skutków takiego postępowania;

 

Agresja słowna ( wulgaryzmy, przezwiska) i czynna ( bójki, zaczepki, awantury) – rozmowy indywidualne, pogadanki grupowe, rozmowa z wychowawcą,

pedagogiem szkolnym i Policją;

 

Patologia w domach  rodzinnych – interwencja dyrekcji,  pedagoga szkolnego, wychowawców, wywiady;

 

Niebezpieczne przedmioty i zabawki- odbieranie, rozmowy z dziećmi i rodzicami;

Obojętność na krzywdę ludzką- pomoc koleżeńska, pomoc rodziców, pomoc finansowa;

 

Postawy zachowawcze – nagradzanie postaw altruistycznych;

 

Obojętność w życiu codziennym- zachęcanie do przyjęcia postawy otwartej, reagującej na wydarzenia z życia.

 

Poprawa bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza nią-  stworzenie Szkolnego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Uczniów.

 

 

 

 

Program przyjęty przez Radę Pedagogiczną w dniu 13.09.2012 rok.

 

 

 

                                                                                                                                             Dyrektor Zespołu Szkół

                                                                                                                                                 ElżbietaKędra

29 wrz, 2012

Skomentuj